ALEKSANDRA STOKŁOSA - sopran
Aleksandra Stokłosa - solistka Opery Śląskiej w
Bytomiu. Już w okresie studiów które ukończyła z
wyróżnieniem w 1997r, w klasie prof. Michaliny Growiec, koncertowała na
estradach w kraju, biorąc udział m.in. w wykonaniu oper: "Wesele
Figara" W. A. Mozarta (Zuzanna), "Napój Miłosny" G.
Donizzettiego (Adina),
"Domek Trzech Dziewcząt" F. Schuberta (Lucia Grisi), a także w "Pastorałce" L. Schillera i
"Mszy Kreolskiej" A. Ramireza. W roku 1993 otrzymywała stypendium dla
młodzieży szczególnie uzdolnionej artystycznie, przyznane przez Komisję Kultury
Rady Miejskiej i Wydział Kultury, Sportu i Rekreacji Urzędu Miejskiego w
Gliwicach. W latach 1994-1997 doskonaliła swoją technikę wokalną na kursach
mistrzowskich we Włoszech pod kierunkiem Katii Ricciarelli, co zaowocowało zaproszeniem przez inną włoską
śpiewaczkę i pedagoga: Silvanę Alessio
Martinelli do Palermo, a także udziału w Gali Operowejw Bergamo. W roku 1994 rozpoczęła współpracę z
Teatrem Muzycznym w Gliwicach gdzie występowała w głównych partiach, w
operetkach: "Zamek na Czorsztynie" K. Kurpińskiego (Wanda),
“Boccaccio” F. von Suppe (Fiametta), “Kraina
Uśmiechu“ F. Lehara (Liza), "Ptasznik z Tyrolu" K. Zellera (Krysia), "Wesoła Wdówka" F. Lehara
(Hanna) oraz w Galach Operetkowych. W grudniu 1997r. wystąpiła na Koncercie
Sylwestrowym w Operze Śląskiej wraz z Wiesławem Ochmanem, co zaowocowało
dalszymi wspólnymi występami m.in. w Teatrze Polskim w Warszawie, dwukrotnie w
Teatrze Stanisławowskim na Koncertach Galowych Warszawskiego Klubu
Rotariańskiego, na scenie Opery Narodowej w Koncercie Galowym Laureatów BCC, na
koncercie Fundacji "Auxilium" i "Nasza
Częstochowa", a także na wielu koncertach okolicznościowych i
charytatywnych. Artystka uczestniczyła wielokrotnie w Kursach Interpretacji
Muzyki Oratoryjno-Kantatowej w ramach Festiwalu " Wratislavia
- Cantans " co wzbogaciło jej repertuar o muzykę
oratoryjną wykonywaną na koncertach (m.in."Mesjasz" G.F. Haendla,
"Msza Koronacyjna" W.A. Mozarta, "Te Deum"
A. Brucknera). W repertuarze artystki znajduje się także muzyka kameralna
(m.in. recitale pieśni S. Rachmaninowa, P. Czajkowskiego) i symfoniczna. W
styczniu 1998r. zaśpiewała serię koncertów karnawałowych w Filharmonii
Szczecińskiej z tamtejszą orkiestrą. Dwa lata później w tejże filharmonii
zaśpiewała koncert pod batutą Łukasza Borowicza. Na przełomie grudnia 1998r. i
stycznia 1999r. odbyła serię koncertów Noworocznych pod batutą Macieja
Niesiołowskiego na scenie Filharmonii Śląskiej, a także innych teatrów regionu.
W styczniu 2000r. zaśpiewała Koncert Noworoczny w Filharmonii Białostockiej. W
tym samym roku koncertowała z Filharmonią Szczecińską, Olsztyńską, Koszalińską,
Opolską i Zabrzańską oraz wzięła udział w Festiwalu “Viva
il Canto“ w Cieszynie. W latach kolejnych zaśpiewała
koncerty w Filharmonii Zielonogórskiej. Artystka występowała w Belgii,
Słowacji, na Węgrzech, we Włoszech, w Niemczech, w Stanach Zjednoczonych
(Houston 1998r., Nowy Jork 2000r. 2001r. 2006r., Waszyngton 2006r.), Kanadzie
(Toronto 2000r. 2003r.), Wielkiej Brytanii (Londyn 2007r.). W maju 1999r.
zadebiutowała w Operze Śląskiej partią Donny Elwiry w premierowym
przedstawieniu "Don Giovanniego" W.A. Mozarta. Jej kolejne role w
tymże teatrze to: Flora w operze "Traviata" G. Verdiego
(premiera maj 2000r.), Sonia w operetce "Carewicz" F. Lehara
(premiera czerwiec 2001r.), Tatiana w operze "Eugeniusz Oniegin" P.
Czajkowskiego (premiera czerwiec 2002r.), Laura w operetce "Student
Żebrak" K. Millockera (grudzień 2002r.), Sylwia Varescu
w operetce "Księżniczka Czardasza" I. Kalmana (2004r, 2018r.),
Ksenia w operze "Borys Godunow" M. Musorgskiego (premiera czerwiec
2004r.), Hanna i Walentyna w operetce "Wesoła Wdówka" F. Lehara
(premiera marzec 2005r.), Mimi w operze
"Cyganeria" G. Pucciniego (premiera maj 2005r.), Zofia w operze
"Halka" S. Moniuszki (premiera czerwiec 2005r.), Nedda
w operze "Pajace" R. Leoncavallo (premiera listopad 2005r.), Michaela
w operze "Carmen" G. Bizeta (premiera maj 2006r.), Saffi w operetce "Baron Cygański" (luty 2009r.), Rozalinda w operetce "Zemsta Nietoperza" (marzec
2009r.), Aida w spektaklu Macieja Wojtyszki "Piękna Helena i inne"
(luty 2010r.), Carlotta w musicalu "Phantom" (luty 2011r.), Pani Pearce
i Pani Higgins w musicalu "My Fair Lady" (2013r.), Abigaille w operze "Nabucco"
G. Verdiego (2014r.), Eboli w operze "Don
Carlos" G. Verdiego (2014r.), Venus w operze
"Tannhauser" R. Wagnera (2015r.), Władysław
w operze „Ubu Król” K. Pendereckiego (2016r.), Arminda w operze „La finta giardiniera” W.A. Mozarta (2018r.). W lutym 2007r.
zaśpiewała przedstawienie premierowe w szczecińskiej Operze na Zamku w partii
Hrabiny w "Weselu Figara" W.A. Mozarta i z tą partią występowała w
Holandii. Współpracuje także z Operą Bałtycką w Gdańsku (Koncerty Sylwestrowe i
Noworoczne, 2006r., 2007r., 2008r.) oraz partia Saffi
- "Baron Cygański" J. Straussa (premiera grudzień 2007r.) W roku
2007r. nawiązała również współpracę z Mazowieckim Teatrem Muzycznym Operetka
gdzie występowała w koncertach poświęconych pamięci Jana Kiepury oraz w
"Zemście Nietoperza". Temperament oraz predyspozycje aktorskie
pozwalają Aleksandrze Stokłosie na wykonywanie partii o charakterze lirycznym
jak i dramatycznym.
16 lutego 2016r. otrzymała odznakę honorową "Zasłużony dla Kultury
Polskiej".
20 grudnia 2018r. uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie
artystycznej wokalistyka na Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w
Katowicach.
5 listopada 2019r. została odznaczona przez Prezydenta Rzeczpospolitej
Polskiej Medalem Srebrnym za Długoletnią Służbę.
Wielokrotnie była zapraszana do jury konkursów, m.in. takich jak :
Festiwal Śląskiej i Powstańczej Piosenki oraz Bajeczne Melodie.
We wrześniu 2023r. otrzymała tytuł „Opiekuna Talentów Roku 2023” województwa
opolskiego.
Artystka współpracuje również z fundacjami osób niepełnosprawnych gdzie
w formie warsztatów oraz innych przedsięwzięć stara się przybliżyć muzykę.
Ostatnia aktualizacja: październik 2023r.